Sz.M.B. avagy mitől adja fel a kezdő bogaras?

...gyakran megesik, hogy egy hétköznapi "normális" ember beleszeret egy gömbölyű púpos hátú mosolyogva parkoló bogárba. Az első pillantások után eljátszik a gondolattal hogy mi lenne ha... majd megszületik a döntés és boldog bogártulajdonossá avanzsál hősünk.
Szerencsés esetben boldog is marad, dacára a kisebb nagyobb meglepetéseknek, amit a kis léghűtéses okoz. Ilyenkor jön a vállalkozóbb kedvűeknél az Sz.M.B. avagy a Szereld Magad a Bogarad.
Az alábbiakban pár ilyen "meglepetésről" olvashat a tisztelt nagyérdemű a teljesség igénye nélkül. Az alábbi mókákkal az ex '68-asom szórakoztatott minket.

Broken rear axle......

Ha valaki azt gondolná hogy a fenti képen egy eléggé extrém (napjainkban igen divatos) a használhatatlanságig leültetett hátsó futóművet látunk, azt ki kell ábrándítsam, ez egy szimpla hátsó torzió törés. A bogár ebben az esetben sem hagyja az út szélén a gazdáját, csúnyán "leül" de szép lassan haza vagy a szerelőhöz el lehet vele gurulni.
Az "első" torzió törésem pár hónappal a kék '68-as megvásárlása után "beköszönt", (jobb hátsó) amit egy kiváló autószerelő javított. a képen látható esemény jó 8 évvel később a bal oldalon megismétlődött. Ekkor már magunk vettük kézbe a dolgot, amit meglepően simán abszolváltunk Feri barátommal.
Annak ellenére hogy az akkor még igen fiatal és nem kevésbé kajla, Dió névre hallgató magyar vizsla típusú kutyánk mindent elkövetett hogy magára terelje figyelmünket! :)

Miután beszereztünk egy használt bal hátsó torziós rudat, nekiálltunk. A szétszedés során maximum a berohadt futómű csavarok okoznak bosszúságot, ettől eltekintve sima ügy volt esetünkben.
...természetese számtalan jó tanácsot kaptunk, többek  közt hogy jelöljük meg a lengőkart, hogy könnyebb legyen beállítani eltalálni a megfelelő pozíciót. Ez igaz is nem törött torzió esetén! :)
Nekünk nagyon nagy mázlink volt, első próbálkozásra egyenes volt az autó hátulja, jó a magasság, nem volt szétrohadva sem a torziófedél, sem alatta a lengőkar. ..jó hangulatú Sz.M.B. volt!
Az alant látható törött torziós rúd kiváló véső alapanyag, csak legyen aki megmunkálja!! 

A következő kalandunk ha jól emlékszem 2007 karácsonyán esett meg. Míg az előző hibajelenség az eltelt évek és az anyagfáradás, (valamint a találkozókon előforduló "csapatás") számlájára írható, az alábbi sokkal inkább a lustaságom, feledékenységem révén történt meg.
A karácsonyi ebédről, a bővebb családtól haza indulás után pár perccel, égett szag és némi füst jelent meg az utastérben. ..természetesen azonnal bekanyarodtam az első hipermarket parkolóba ahol pánikszerűen kikaptuk az édesdeden alvó 2 éves gyermeket a hástó ülésről, majd némi helyzetelemzés után boldogan konstatáltuk hogy nem fog porrá hamvadni a családi kisautó!
Ellenben az világosan látszott hogy a generátor kimeneti + csatlakozóját le-testelte a rábillenő lazán rögzített fém légszűrő ház, rövidzárlatot és vidáman olvadó kábelköteget eredményezve. Természetesen esély sem
volt arra, hogy ilyen körülmények közt működőképessé tegyük a púpost ezért kölcsön autóval hazamentünk, majd pár nappal később mentő expedíciót szerveztünk. 1db akkumlátor, kábelek és némi szerszám segítségével hamar járóképessé tettük. Töltés nélkül hazamentünk és otthon rendberaktuk a kábelezést.
Na azóta különösen figyelek a légszűrőre és hogy, legyen gumisapka a generátor kivezetésén!
Mindenféle színű és fajtájú kábeltoldalékok a motortérben.

The air cleaner make a shortcut with the generator. :( ...cables are melting.. :(
 Egészen a hátsó ülésig el- illetve össze olvadtak a kábelek!
 Az a bizonyos generátor kivezetés:
 ...khmmm :) szerencsénk volt!


Az alábbi eset időrendben korábban 2007 szeptemberében esett meg. ( nehéz időszak volt ez a '68-as életében!)  Hulla fáradtan munkából hazafelé hajnali 4-5 körül az M7 kivezetőn az egyik kipufogószelep eltört, a környékén szétvert dugattyút hengerfejet, majd békésen megállapodott a dugattyú tetejében.
Ez volt az amúgy nagyon jól teljesítő 1.6-os motorom vége. Azóta Laci barátom szét szedte, a főtengelyt és a hajtókarokat kiegyensúlyozták, egy hegyesebb vezérmű tengely került a blokkba, ami összehúzva várja hogy bemutassam a garázsban pihenő 1776 köbcentis HD garnitúrának. Kell még valami nagyobb hengerfej, perverz módon a Dellorto megduplázásán is gondolkodom, és ha mindezekre sikerül elkülönítenem egy kisebb afrikai állam GDP-jének megfelelő összeget a kész 1776-os megy a '66-osba!!! :)

Nem így terveztem aznap a hazaérkezést! :(

Kinn az 1,6. utána visszakerült az eredeti 1,3 "F"

Broken exhaust valve in my old 1.6 engine ...it will be 1776ccm soon... :)
 ...és a tettes! :(




Megjegyzések